Prisdialogen
Det får mig att fundera om vi är så insnöade av den svenska modellen att vi
inte ser då vi blir lurade helt öppet? För en dialog med leverantören och du
får insikt i varför oligopolet ska ha det pris de anser sig ha rätt till.
Det är endast kunden som ska få insikt, därför att leverantör tycket det var
jobbigt med kunder som inte var nöjd med en prisökning av levererad energi.
Då leverantören upptäckte att priset är en av de viktigaste faktorerna
förstod man att ”man bör kanske få dem att förstå vår situation”. Leverantören
får inte ge en enskild kund förmåner (rabatt) som inte alla andra har. Nu
liknar det mer planekonomi men när planekonomin fanns i Sverige var också
oligopolen utbredda. Efter att titta på prisdialogen undrar jag om vi är så in i vassen övertygade om att den svenska diskussionsklubben är det bästa att vi inte reagerar på konstigheter som sägs och motsägelsefulla påstående, fjärrvärmen är miljöriktig.
Det märkliga är att trenden som finns just nu är att större delen läggs över på fasta avgifter eller effektavgifter som dels gör att energieffektiviseringar blir ointressanta för kunden med också att jag som kund inte riktigt vet vad mina kostnader blir förens året är över. Ändå bättre som ett oligopol gjort , koppla kostnaden mot utertemperaturen som dessutom avläses på ett helt annat ställe.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar