onsdag 12 juni 2013

Luckan i BBR

Existerar denna lucka som gör det möjligt att värma fastigheten huvudsakligen med el och ändå klassas som icke eluppvärmd?
Ett intressant exempel är en förskola i Åkersberga, Skogslundens förskola som enligt rapport använder mer verksamhetel/m2 än vad som används till värme och varmvatten. Nu sitter en värmepump där, samt solfångare, men även om det varit fjärrvärme i fastigheten hade verksamhetselen varit lika mycket som värme och varmvatten.
DETTA är väl en riktigt STOR lucka i BBR:en som för vissa känns jobbig. VARFÖR räknas inte verksamhetensel in i den specifika energianvändningen? Därför att verksamheten styr detta eller det är svårt att påverka deras beteende. Ett mycket märkligt synsätt.
Jag styr vilken bil jag köper, men ändå får jag pålagor och beskattas för min bils storlek. Detta får mig att fundera på att ändra mitt beteendemönster.
Finns de som hävdar att kraven på eluppvärmda hus måste till för att det ska bli teknikneutralt. Tänk tanken att en frånluftsvärmepump, FVP som drivs av el INTE jämställs med ett FTX-aggregat. Men om jag driver FVP med gasol, gengas eller varför inte fjärrvärme (alla dessa scenarier finns det teknik som klarar) hur ska dessa då klassas. Är det tekniken eller drivmedlet som avgörs hur den ska klassas?
Att klassa det efter drivmedel blir att tro eller inte tro, dessutom vad ska jag tro på? Religiös övertygelse i dessa sammanhang är olyckligt, man ska hålla sig till fakta och då är det bäst att fokusera på tekniken och inte drivmedlet. Dessutom påverkas drivmedlets pris av politik som inte alltid är förutsägbart.
På detta så kommer vi i Sverige att ha ett elöverskott inom de närmaste åren. Vilket gör att vissa kolkraftverk i Europa kan börja stänga igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar