Gemensamma byggregler
skapar fler och bättre hus
Debattartikel
DN-debatt 12 september 2013
Stefan Attefall, Civil- och bostadsminister
Det är roligt och bra att våra politiker angagerar
sig, men ibland kan deras kunskaper (eller brist på kunskaper) skapa förundran
och anekdoter.DN-debatt 12 september 2013
Stefan Attefall, Civil- och bostadsminister
Vi minns historien om Internet och Hallandsåsen och
nu kan vi sätt ett till i raden av anekdoter.
Eftersom vår kära Bostadsminister jämför bilbyggandet
med bostadsbyggandet:
Konsekvensen
blir att det är svårt att utveckla ett hus som kan uppföras på många olika
platser i Sverige. Antingen får fabriken ställas om för de olika kraven eller
så får huset byggas på plats. Oavsett så blir resultatet detsamma - längre
byggtid och högre kostnader. Små och medelstora företag har också svårt att
konkurrera, eftersom de inte har samma resurser som byggjättarna att rita varje
hus från grunden och ställa om sina fabriker utifrån lokala önskemål.
Ska en mindre bilmärke få andra krav på sig?
Miljökrav på både bil och fabrik? Andra krav vid krocktest kanske?
Hur
har det blivit så? Svaret är enkelt. Bilindustrin har tillåtits
industrialisera, standardisera och optimera produktionssystemen. Regelverken
sätts ofta på EU- eller världsnivå. I byggindustrin har däremot floran av
kommunala särkrav motverkat utvecklingen. Man kan fundera på vad som hade hänt
om byggreglernas utveckling tillåtits i bilindustrin. Tänk om olika kommuner
krävde olika avgasreningsutrustning, särskilda säkerhetsutrustningar eller
särskilda motorer. Det skulle vara en orimlig idé, eftersom bilarna skulle bli
så dyra.
Finns inget som hindrar byggindustrin, ett exempel
är Älvsbyhus. Men att jämföra enstycks produktion mot en produktion som sker i
en lina visar väldiga okunskaper. Hade bilindustrin fortsatt att bygga varje bil
unik i mått, design och all tänkbar utrustning skulle kostnaderna för en bil
bli väldig höga.Här hjälper det inte att standardisera energianvändningen/m2, prova att standardisera CO2 utsläpen från bilar. Sätt ett krav på att bilen inte får släppa ut mer än 100 g/km, inte mer eller mindre. Detta är att likställa kravet på t ex. 90 kWh/m2, inte lägre eller högre. Hållbart?
Självklart
kan kommunerna sätta upp vilka energiregler som helst för sina egna lokaler,
men ska alltså inte kunna använda sin myndighetsroll för att ställa krav på
andra att bygga på annat sätt än vad som följer av de nationella reglerna.
Kommunerna kan också uppmuntra projekt som använder ny teknik och som pressar
gränserna för hur klimatsmart vi kan bygga. Men kommunerna ska inte kunna sätta
egna, specifika tekniska regler som de kräver att byggbolagen håller sig till.
Det blir spretigt och dyrt och drabbar i slutändan de boende genom högre priser
på bostäder.
Hur applicerar han detta på bilindustrin? Kanske
likvärdigt med miljöbilar? En premie till den som bygger 20 % bättre än BBR? Skattebefrielse
kanske? Gratis parkeringsplatser till dem som äger och bor i dessa hus?
Trafikskatten på bilen beräknas från regeringen påhittat system som bygger på
bilens vikt inte dess utsläpp, kanske går detta också att applicera på
fastigheterna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar