söndag 9 mars 2014


Fjärrvärme behöver inte skattebefrias.


FJÄRRVÄRME Vi har ett orättvist och ologiskt beskattningssystem för fjärrvärme i Sverige i dag. Finansminister Anders Borg: Varför ska fjärrvärme vara skattebefriad? Varför ska jag eller de som producerar/genererar min egen el beskattas?
Jag har tre frågor till finansminister Anders Borg:

1. Varför ska det vara dyrare för ett fastighetsbolag eller kommun att producera sin egen energi än för ett energibolag?

2. Varför ska produktion av fjärrvärme skattesubventioneras när förnybar produktion, som vindkraft och solpaneler begränsas?

3. Är det förenligt med konkurrenslagstiftningen att stora energibolag kan få den sortens skattesubvention?

Storskalig vindkraft behöver inteskattebefrias

Problemet för Ulrika Jardfelt tycks vara att hon inte förstår skillnaden mellan det jag själv använder och det jag producerar och säljer. De fastighetsbolag eller kommuner som har vindkraft kan bara använda den i sina egna fastigheter om de ska befrias från skatt. Säljs den måste skatt betalas på hela produktionen.

Jag känner till fjärrvärmebolag som installerat turbiner och genererat el och den är skattebefriad så länge den används i den egna anläggningen. Vilket då motsvarar vindkraften, dessutom när installationen gjordes på turbinen fick de dessutom bidrag för detta.

Skulle fastighetsbolaget eller kommunen producera och sälja så beskattas den precis som all annan el. Finns inget undantag. Men sitter det en elpanna i ett fjärrvärmenät försvinner energiskatten helt, detta är mer märkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar